top of page

Xiamen city: the place to be


Hallo luitjes,

Daar ben ik weer in volle glorie, terwijl ik de frisse Chinese lucht inadem. Hahaha, who am I kidding. Fris zit niet in hun lexicon. Ik zit nu in ons hotel waar wij de komende maanden zullen verblijven. Waarom een hotel zeg je? Omdat zij niet genoeg kamers hadden op de campus en Jessy geen keuken willen gunnen... jep. Ze hebben ons namelijk in een hotel geplant die pal naast de campus staat. Het hotel is prima, wel redelijk schoon, maar een jaar of twee oud, dus niks valt nog uit elkaar (even afkloppen). Al moet ik zeggen dat ik de kans hoog acht dat één van onze crew deze tent zal slopen, ha ha haaa.

De campus waar wij nu verblijven is een nieuwe aanwinst van de universiteit te Xiamen, in the middle of nowhere, geen eens op het eiland zelf. Daarom was ik de eerste paar dagen met een paar leuke vrienden in hartje Xiamen city te vinden. We hadden twee kamertjes gehuurd bij een trendy hostel die à la Santorini was ingericht (oftewel een cheap Chinese versie met IKEA spullen). De mensen van het hostel waren super vriendelijk, leken een beetje medelijden met ons te hebben en hebben ons maarr één keer benaderd wegens geluidsoverlast, wat op zichzelf al een hele euforie is.

We kwamen met nul slaap aan bij dit Koala hostél, met veelste veel koffers natuurlijk, settelde ons al snel, waren blij verrast dat de foto's die zij op de site hadden gepost overeenkwamen met de werkelijkheid and so on. Met onze 24 uur-geen-slaap-hoofd sleurden we ons lichaam de binnenstad in, richting Zhongshanlu (Zhongshan road) waar ons hostel aan grensde. Zoveel nepspul, theewinkels, en scholieren met paddenstoelenkapsels te zien; niet normaal! De sfeer was fijn. Het was niet al te druk, iedereen had het naar zijn/haar zin, af en toe kwam er een zeebriesje langs waaien... Kortom, het was een goeie eerste indruk van de stad.

Hier wat leuke kiekjes van de Xiamen city experience:

Uitzicht op Gulanyu Island: de instructie voor deze foto was iets met "Doe alsof je in Venetië bent." Deze oetknurft moest het natuurlijk weer serieus nemen.

Zhongshan Road, place to be als je snacks wil essen.

Guchengjie: de straat van de oude stad. Erg oud, veel thee, weinig te doen. Oja, meur. Beetje heel erg toeristisch.

Dit is weer op dag twee, met de oudjes bij één of ander monument toegewijd aan de oh zo geweldige struggle a.k.a. de overwinning van het communisme. Wij waren er vooral voor de schaduw onder de bomen denk ik. Wel heel indrukwekkend om dit soort beelden en monumenten met eigen ogen nu te zien. Rood vloekt alleen zo bij dat mooie groene gras. Niets met communisme hoor, China doet het lekker goed! Sharing is caring en zo.

's Avonds ging de gang erop uit op Zhongshanroad: hele inktvis op een spies, heel veel fruitsappies, xiaolongbao, ander soort zeevruchtenbao en heel veel ander soort koolhydraatrijk voedsel werden door ons volop genuttigd. We werden nog steeds aangestaard, waiguoren genoemd etc. Het valt ook op als je een 2 meter lange Nederlander naast je loopt.

Het was een mooie avond, heerlijk veel gewandeld en het was weer tijd om naar ons zachte, comfortabele bedjes te gaan (ik weet het, hoe is dat mogelijk in China?!).

De ochtend brak aan, spulletjes gepakt, de laatste nummertjes twee waren gedaan en we zijn het minibusje ingegaan naar de Xiang'an campus te Xiamen, stiekem hopende dat wij niet per ongeluk in het verkeerde busje waren gestapt en ontvoerd werden. Jep.

Dat waren onze/mijn daagjes in het centrum van Xiamen. Ik hoop jullie vaker up-to-date kunnen houden (ja, die vijf lezers), maar ik word nu nog flink aangepakt met een hele grote portie huiswerk. Ook zit ik nog te twijfelen of ik dit zaakje niet verplaats naar Facebook. We zullen zien.

Doei!


bottom of page